AYRINTILAMA KURAMI


                                                  AYRINTILAMA KURAMI
     Reigeluth kuramını, kavramsal, işlemsel, kuramsal tasarım ve planlama için ayrıntılı süreçler ortaya koyarak ifade etmiştir.
     Ayrıntılama Kuramı’nın amacı; eğitim tasarımcılarına öğretim programında içeriğin ve içerik sıralamasının nasıl olacağı konusunda mevcut bilgileri birleştirmek suretiyle yardımcı olmaktır.





















Öğretimi Ayrıntılama Kuramının Yapısı:
1. Öğretim programı için ayrıntı sıralaması
2. Ders içi sıralama
3. Özetleyiciler
4. Sentezleyiciler
5. Analojiler
6. Bilişsel strateji uyaranları
7. Öğrenci kontrolü

1.Ayrıntı Sıralaması:
Ayrıntı sıralama tasarımında, bilginin yapısı analiz edilirken bilişsel işlem basamakları kullanılır.
Ayrıntılama Kuramında ayrıntı sıralaması içeriğin türüne göre yapılır. İçerik türü kavramsal, işlemsel ve kuramsal olmak üzere üç türdür:
Kavramsal ”Ne?”
İşlemsel ”Nasıl?”
Kuramsal ”Neden?”
a)Kavramsal Ayrıntı Sıralaması
b)İşlemsel Ayrıntı Sıralaması
c)Kuramsal Ayrıntı Sıralaması

2.Ders İçi Sıralama:
Öncelikle her ders için içerik sıralaması yapılır. Bu sıralamada şunlara dikkat edilmelidir:
1. İçerik türlerinde kavramsal yapılanma için en genel kavramdan özele, işlemsel yapılanma için basit işlemden karmaşık isleme ve kuramsal yapılanma için örenilmesi en kolay yapısal içerikten karmaşık içeriğe doğru sıralamaya,
2. İçeriği destekleyen konunun içerikten hemen sonraya konması,
3. İçerik ile ilgili ön koşul öğrenme varsa içerikten hemen önce konulması,
4. Kavramları sınıflandırmak ve organize etmek,
5. ilgili işlemden önce o işleme ait ilkeyi öğretmek.

3.Özetleyiciler:
Özetleme kısmı, konu ile ilgili nelerin öğrenildiğini anlatan bölümdür. Bu bölümde;
Her olgu veya fikrin tutarlı tanımlanması,
Kolay hatırlanabilir tipik bir örnek,
Her bir fikir için kendi kendine kontrol uygulaması yapılmalıdır.
Özetleyiciler iki gruba ayrılmaktadır:
a)Ara özetleyiciler 
b)Bölüm özetleyicileri

4.Sentezleyiciler:
Sentezleyiciler konunun özümsenmesinde kullanılır. Yani basit ile karmaşık bilgi arasındaki ilişkiyi göstermek amacıyla kullanılır.
Sentezleyici kullanılması ile
•Öğrenciye Konu ile ilgili bazı bilgi sağlamak
•Fikirlerin tek tek derinlemesine anlaşılmasını kolaylaştırmak
•Eğitimin motivasyonel çekiciliğini artırmak
•Sürekliliği (akılda tutmayı) artırmak.
•Reigeluth, sentezleyicilerin iki şekilde kullanılabileceğini belirtmiştir:
 -Ön sentezleyici
    -Son sentezleyici
Ayrıca bu sentezleyiciler özetleyicilerde olduğu gibi iki tipte sunulur:
-İç sentezleyici
   -Grup-içi sentezleyici

5.Analojiler:
Öğrenenin önceden bildiği bilgilerle yeni öğreneceği bilgilerin ilişkilendirilmesini sağlayan bir makro strateji öğesidir.
-Basit analoji
-Hikaye tarzında analojiler
-Oyunlaştırılmış analojiler
-Resimle yapılan analojiler

6.Bilişsel Strateji Uyaranları:
Bilişsel strateji uyaranları her türlü içerik için kullanılabilir. Öğretimin içeriğinde bellek destekleyiciler veya analojiler olarak yer alabilirler.
Bilişsel stratejiler dört ana baslık altında incelenebilir:
1.Hatırlama stratejileri
2.İlişkilendirme stratejileri
3.Düzenleme stratejileri
4.Ayrıntılama stratejileri

7.Öğrenci Kontrolü:
Öğrenci kontrolü, öğrencinin içerik ve eğitim stratejilerinin seçimine ve sıralamasına göre tercih hakkı sunabilir. Eğitim stratejileri konusunda öğrenci kontrolü; örnekler, uygulama konuları ve alternatif sunumlarda olduğu gibi mikro strateji elemanlarının tip, sıra ve miktarını seçme imkanı tanımak olarak ifade edilebilir.
Ayrıntılama modelinde de örgencilerin fikir ve becerileri baz alınarak bir süreç yapılmıştır. Verilmek istenen bilgiler dersin odağı konumunda olmalıdır, herkesin ilgisini çekmelidir. Dersler basitten karmaşığa doğru bir yön izlemelidir, ana hatlar kullanılarak bir materyal hazırlanmalıdır. Ders bittikten sonra dersin özeti seklinde bir tekrar yapılmalıdır. Öğrencinin önceki bilgileri ve öğrendikleri arasında bağ kurması sağlanmalıdır. Bu bağlamda bir strateji geliştirilir ve öğrencinin konuya karsı motivasyonun en üst düzeyde olması sağlanmalıdır.

KAYNAKÇA
1. www.pegem.net
2. acıkders.hacettepe.edu.tr
3. mail.baskent.edu.tr
4. acikarsiv.ankara.edu.tr
5. www.gefad.gazi.edu.tr
6. www.youtube.com
7. library.cu.edu.tr/tezler
RAPİD PROTOTYPE(HIZLI PROTOTİPLEME)
  Bu kuram daha önceleri yazılım mühendisleri tarafından kullanılırken şimdilerde bizim bölümümüze uyarlanmaya başladı. Son zamanlarda öğretim tasarım modelleri de öğretim  yöntemleri kadar  yoğunluğa ulaştı.











HIZLI PROTOTIPLEME KURAMI'NIN YAPISI
1.İhtiyaç ve içerik analizi(hedeflerin belirlenmesi)
2.Prototip tasarlama
3.Prototipi kullanma ve gözden geçirme
4.Sistemi değerlendirme




















SONUÇ:
Ayrıntılama kuramı tek başına kullanıldığında anlamlı bir model değildir. Hızlı prototiplemenin basamaklarında kullanıldığında anlamlı ve etkili bir kuram haline gelir. 

1 yorum: