AYRINTILAMA KURAMI
Reigeluth kuramını, kavramsal, işlemsel, kuramsal tasarım ve
planlama için ayrıntılı süreçler ortaya koyarak ifade etmiştir.
Ayrıntılama Kuramı’nın amacı; eğitim tasarımcılarına öğretim
programında içeriğin ve içerik sıralamasının nasıl olacağı konusunda mevcut
bilgileri birleştirmek suretiyle yardımcı olmaktır.
Öğretimi Ayrıntılama Kuramının Yapısı:
1. Öğretim programı için ayrıntı sıralaması
2. Ders içi sıralama
3. Özetleyiciler
4. Sentezleyiciler
5. Analojiler
6. Bilişsel strateji uyaranları
7. Öğrenci kontrolü
1.Ayrıntı Sıralaması:
Ayrıntı sıralama tasarımında, bilginin yapısı analiz
edilirken bilişsel işlem basamakları kullanılır.
Ayrıntılama Kuramında ayrıntı sıralaması içeriğin türüne göre yapılır. İçerik türü kavramsal, işlemsel ve kuramsal olmak üzere üç türdür:
Ayrıntılama Kuramında ayrıntı sıralaması içeriğin türüne göre yapılır. İçerik türü kavramsal, işlemsel ve kuramsal olmak üzere üç türdür:
Kavramsal ”Ne?”
İşlemsel ”Nasıl?”
Kuramsal ”Neden?”
a)Kavramsal Ayrıntı Sıralaması
b)İşlemsel Ayrıntı Sıralaması
c)Kuramsal Ayrıntı Sıralaması
2.Ders İçi Sıralama:
Öncelikle her ders için içerik sıralaması yapılır. Bu
sıralamada şunlara dikkat edilmelidir:
1. İçerik türlerinde kavramsal yapılanma için en genel
kavramdan özele, işlemsel yapılanma için basit işlemden karmaşık isleme ve
kuramsal yapılanma için örenilmesi en kolay yapısal içerikten karmaşık içeriğe
doğru sıralamaya,
2. İçeriği destekleyen konunun içerikten hemen sonraya
konması,
3. İçerik ile ilgili ön koşul öğrenme varsa içerikten hemen
önce konulması,
4. Kavramları sınıflandırmak ve organize etmek,
5. ilgili işlemden önce o işleme ait ilkeyi öğretmek.
3.Özetleyiciler:
Özetleme kısmı, konu ile ilgili nelerin öğrenildiğini
anlatan bölümdür. Bu bölümde;
Her olgu veya fikrin tutarlı tanımlanması,
Kolay hatırlanabilir tipik bir örnek,
Her bir fikir için kendi kendine kontrol uygulaması yapılmalıdır.
Özetleyiciler iki gruba ayrılmaktadır:
a)Ara özetleyiciler
b)Bölüm özetleyicileri
4.Sentezleyiciler:
Sentezleyiciler konunun özümsenmesinde kullanılır. Yani
basit ile karmaşık bilgi arasındaki ilişkiyi göstermek amacıyla kullanılır.
Sentezleyici kullanılması ile
•Öğrenciye Konu ile ilgili bazı bilgi sağlamak
•Fikirlerin tek tek derinlemesine anlaşılmasını
kolaylaştırmak
•Eğitimin motivasyonel çekiciliğini artırmak
•Sürekliliği (akılda tutmayı) artırmak.
•Reigeluth, sentezleyicilerin iki şekilde
kullanılabileceğini belirtmiştir:
-Ön sentezleyici
-Son sentezleyici
Ayrıca bu sentezleyiciler özetleyicilerde olduğu gibi iki
tipte sunulur:
-İç sentezleyici
-Grup-içi
sentezleyici
5.Analojiler:
Öğrenenin önceden bildiği bilgilerle yeni öğreneceği
bilgilerin ilişkilendirilmesini sağlayan bir makro strateji öğesidir.
-Basit analoji
-Hikaye tarzında analojiler
-Oyunlaştırılmış analojiler
-Resimle yapılan analojiler
6.Bilişsel Strateji
Uyaranları:
Bilişsel strateji uyaranları her türlü içerik için
kullanılabilir. Öğretimin içeriğinde bellek destekleyiciler veya analojiler
olarak yer alabilirler.
Bilişsel stratejiler dört ana baslık altında incelenebilir:
1.Hatırlama stratejileri
2.İlişkilendirme stratejileri
3.Düzenleme stratejileri
4.Ayrıntılama stratejileri
7.Öğrenci Kontrolü:
Öğrenci kontrolü, öğrencinin içerik ve eğitim
stratejilerinin seçimine ve sıralamasına göre tercih hakkı sunabilir. Eğitim
stratejileri konusunda öğrenci kontrolü; örnekler, uygulama konuları ve
alternatif sunumlarda olduğu gibi mikro strateji elemanlarının tip, sıra ve
miktarını seçme imkanı tanımak olarak ifade edilebilir.
Ayrıntılama modelinde de örgencilerin fikir ve becerileri
baz alınarak bir süreç yapılmıştır. Verilmek istenen bilgiler dersin odağı
konumunda olmalıdır, herkesin ilgisini çekmelidir. Dersler basitten karmaşığa doğru
bir yön izlemelidir, ana hatlar kullanılarak bir materyal hazırlanmalıdır. Ders
bittikten sonra dersin özeti seklinde bir tekrar yapılmalıdır. Öğrencinin
önceki bilgileri ve öğrendikleri arasında bağ kurması sağlanmalıdır. Bu bağlamda
bir strateji geliştirilir ve öğrencinin konuya karsı motivasyonun en üst
düzeyde olması sağlanmalıdır.
KAYNAKÇA
1. www.pegem.net
2. acıkders.hacettepe.edu.tr
3. mail.baskent.edu.tr
4. acikarsiv.ankara.edu.tr
5. www.gefad.gazi.edu.tr
6. www.youtube.com
7. library.cu.edu.tr/tezler
RAPİD PROTOTYPE(HIZLI
PROTOTİPLEME)
Bu kuram daha
önceleri yazılım mühendisleri tarafından kullanılırken şimdilerde bizim
bölümümüze uyarlanmaya başladı. Son zamanlarda öğretim tasarım modelleri de
öğretim yöntemleri kadar yoğunluğa ulaştı.
HIZLI PROTOTIPLEME KURAMI'NIN YAPISI
1.İhtiyaç ve içerik analizi(hedeflerin belirlenmesi)
2.Prototip tasarlama
3.Prototipi kullanma ve gözden geçirme
4.Sistemi değerlendirme
SONUÇ:
Ayrıntılama kuramı tek başına kullanıldığında anlamlı bir
model değildir. Hızlı prototiplemenin basamaklarında kullanıldığında anlamlı ve
etkili bir kuram haline gelir.
u
YanıtlaSil